
Gitaren, zang, verhaal
Ik ben Cor, en speel gitaar en vertel veel bij Toon.
Toon is als project van René en mij begonnen. In het verleden heb ik in allerlei bands gespeeld, meestal op de elektrische gitaar. Wat namen: Look who’s talking, John Foley band, Tafdak. De laatste jaren vind ik het erg leuk om verschillende dingen te doen. Zo heb ik bij een ierse band gespeeld, muziektheater gemaakt, en een aantal projecten gedaan.
Nu is het misschien tijd om met Toon in huiskamers muziek intiem te maken.

Zang, verhaal
Ik zing al ruim 30 jaar in allerlei bands. Begonnen in een schoolbandje dat de Redband heette. Meer bekendheid leverden The Decoy en Flibbertigibbet. Daarnaast nog allerlei kleinere en grotere projecten en bands. Qua stijl ben ik breed georiënteerd. Van wave, rock, sixties naar blues, Nederlandstalig tot country.

Zang, viool
Hallo, ik ben Petra Peels.
Toen ik zeven jaar oud was ben ik met piano les begonnen en al snel kwam ik er achter dat dit niets voor mij was en ben op mijn achtste met viool lessen begonnen. Heb op de muziekschool in het jeugdorkest en Barok ensemble gespeeld. Op mijn achttiende ben ik lid geworden van Symfonie orkest Eindhoven waar ik nog steeds speel. Ben met dit orkest op verschillende tournees geweest, onder andere naar China.
Heb in bandjes gespeeld, orkest van musical projecten en zing graag de tweede stem.

Bas
De eerste ervaring met de uitvoerende muziek is het heimelijke plaatsnemen achter de drums van mijn broer Rob onder in de kelder van ons ouderlijk huis. Die broer had er een gekregen van onze pa maar zijn ambities lagen toch meer bij de klassieken muziekidolen. Tijdens mijn middelbare schooljaren waren mijn tanden en mijn dijbenen al de drums waarmee ik de godganse dag de destijds meest bekende popnummers mee kon begeleiden; zowel in de klas als op de wc. Dit is ook de reden dat mijn tanden enigszins losstaan. Waarom ik later niets meer met mijn drummanie heb gedaan maar me op de gitaartechniek heb geworpen zal mogelijk iets te maken hebben met de draagbaarheid en de omvang van een instrument richting strand en de daar gebruikelijke romantische taferelen. Mogelijk ook de iets meer sexyer uitstraling naar de meiden aan het kampvuur. Lijkt me niet zo handig je zelf te begeleiden op drums terwijl je een zwoele ballade over de liefde ten gehore brengt. Van ons moeder mocht ik dwarsfluitles nemen. Dat heb ik jaren gedaan en maakte ik, zoals ze dat noemen een “ gouden” geluidje. Maar dat is geen instrument voor een puber.
Dus kocht ik mijn eerste akoestische gitaar. Dat was er een van honderd piek zonder merknaam die ik tegelijkertijd met een vriend kocht. Gezamenlijk studeerden we noest op de grepen, akkoorden en op de tokkeltechniek. Leonard Cohen had onze voorkeur. Met zijn intens triest getokkelde liedjes werd je aan de brandzijde van het strandvuur steevast een succes. Immers, romantiek en melancholie was de mode voor het hippe volkje.
Kort na deze romantische periode werd mijn interesse gewekt door de jongerenbeweging die in de jaren 80 duchtig van zich liet horen. Menig kraken van huizen en oproer richting establishment werd ondersteund door de roerige nummers van Wolf Bierman, Kladderadats, de Mannen van de Dam enz.. We speelden voornamelijk akoestisch.
Later werd ons door de KWJ aangeboden om hun huisband te worden en de jongerenacties over werkgelegenheid, huisvesting jeugdloon e.d. met onze muzikale en ditmaal hard versterkte muziek te ondersteunen. Ik had een mooie Strat gekocht van mijn vriend gitarist Ger Hoeijmakers van de Frank Boeijen Band. Die kon lekker spelen en ik heb veel van hem geleerd. Daarna ging het allemaal in rap tempo wat bandjes betreft; mede omdat ik in de loop van de tijd in de de Jeugdsoos in Steensel, wat toen het Mekka was van de aankomende muzikanten, een van de vrijwillige gitaardocenten werd. In de loop der tijd heb ik samen met zeer goede muziekleraren de Jeugdsoos uitgebouwd tot een volwassen Popmuziekeducatiecentrum MUZST genaamd. (nu JAM) in Eersel. Ik heb heerlijk kunnen jammen met de meest uiteenlopende muzikanten in de Kempen en heb samen met hen, naast de vele gelegenheidsoptredens, in diverse bands gespeeld zoals Blues’m, Flibbertigibbit, Tupperware Blues Band, Kwark, Snake Oil enz…
Nu op basgitaar met de bandleden van Toon ben ik weer een nieuwe weg ingeslagen in een fijn muzikaal avontuur.

Cajon
Op mijn zesde getroffen door het drumvirus dat nooit meer is weggegaan. De weg liep via een drumfanfare naar het jongeren/kerkkoor door naar de blues. Jarenlang in verschillende bands gespeeld met vooral blues, rock en andere muzikale intermezzo’s, om nu bij Toon aan te sluiten.